Wednesday Jan 24, 2024

1,5. Språk är makt

Vi hade så mycket spännande att prata om i avsnitt ett att vi inte hann med allt! Därför kommer avsnitt 1,5 där vi grottar ner oss i frågan om hur språk och demokrati hänger ihop. Vi är engagerade – hoppas att du också är det!

 

I avsnittet pratar vi bland annat om:

Girl gang av EliSophie Andrée

Tilly som trodde att ... av Eva Staaf

Siv sover vilse av Pija Lindenbaum

Göteborgs stads reklamfilm om vikten av att läsa för och med sina barn!

 

Källor:

Andersson, Belfrage & Sjölund: Smart start vid lässvårigheter och dyslexi.

Hollis: The Influence of Reading Fiction upon critical thinking

Lindqvist och Bruce: Skolbibliotek nu!

Swelander: Självbild, motivation och dyslexi. I Samuelsson: Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket.

Läs mer: Lättläst för livslångt lärande 

 

Tack till Machete Studios för klipp och redigering!

Comments (0)

To leave or reply to comments, please download free Podbean or

No Comments

Copyright 2023 All rights reserved.

Podcast Powered By Podbean

Version: 20240320