
Wednesday Feb 07, 2024
2. Lättläst för vem?
Vem behöver lättläst? Vad är en läsryggsäck och vad ligger i den? Och varför pratas det så mycket om pojkars läsning? Vi benar ut frågan kring lättlästa böckers läsare. Vilket visar sig inte vara så enkelt.
Källor:
Andersson, Belfrage & Sjölund: Smart start vid lässvårigheter och dyslexi.
Samuelsson: Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
Inger Rålenius, dyslexiförbundet. Intervjuad till blogginlägg: Läslust åt alla – med bibliotekariens hjälp
Vi lärare debatt, Michael Tengberg: Varför läser flickor bättre än pojkar?
Vi lärare, debatt, Tommy Bildström: Därför blir jag provocerad av debatten om pojkars läsning
https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/tips-till-larare/
Läs mer: Så får du eleverna att läsa!
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!
No comments yet. Be the first to say something!