Feb 7, 2024

2. Lättläst för vem?

Vem behöver lättläst? Vad är en läsryggsäck och vad ligger i den? Och varför pratas det så mycket om pojkars läsning? Vi benar ut frågan kring lättlästa böckers läsare. Vilket visar sig inte vara så enkelt.  

 

Källor:

Andersson, Belfrage & Sjölund: Smart start vid lässvårigheter och dyslexi.

Samuelsson: Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket

Inger Rålenius, dyslexiförbundet. Intervjuad till blogginlägg: Läslust åt alla – med bibliotekariens hjälp

Vi lärare debatt, Michael Tengberg: Varför läser flickor bättre än pojkar?

Vi lärare, debatt, Tommy Bildström: Därför blir jag provocerad av debatten om pojkars läsning 

Kodknäckarna

https://dyslexi.org/dyslexi-och-dyskalkyli/tips-till-larare/

Läs mer: Så får du eleverna att läsa! 

 

Tack till Machete Studios för klipp och redigering!


Lättlästpodden drivs av Hegas.

Comment (0)

No comments yet. Be the first to say something!

Copyright 2023 All rights reserved.

Podcast Powered By Podbean

Version: 20241125